some image

Frågor & Svar

Kostkontrollen.se erbjuder uträknade kostschema som är beräknade efter din metabolism, aktivitet och önskemål. Alla råvaror i schemat är naturliga nyttiga råvaror som lätt går att hitta i din matbutik. All kostberäkning är gjord i livsmedelsverkets näringsberäkning slv.se samt från den Amerikanska nutrionsdatabasen ndb.nal.usda.gov.
Kostschemat du får är 100 % glutenfritt och det finns alltid andra alternativ om någon råvara innehåller gluten som exempelvis matvete och quinoa, välj då ex. ris i motsvarande mängd. Är du känslig mot dinkelmjöl hela korn så går det bra att byta ut till motsvarande mängd sojamjöl eller kokosmjöl. Laktosprodukter som kvarg och keso går att byta ut till motsvarande mängd laktosfria alternativ eller varför inte välja ett annat alternativ i ditt kostschema.
Rött kött som mager nötfärs, lövbiff, fläskfilé går bra att byta ut till motsvarande mängd Kyckling eller Matfisk: Tonfisk, Aborre, Gös, Rödspätta, sej, torsk, krabba, kokta kräfta, kokta räkor.
Hör gärna av er till info[galet a]kostkontrollen.se om problem uppstår. Kosten består till stor del av baljväxter och har du en mage som är gaskänslig så tveka inte att ta kontakt med oss så hjälper vi dig att byta till andra alternativ.
Det beror lite på vilka alternativ du väljer. En ungerfärlig energifördelning: Fullvärdiga proteiner ca 38 % Oförädlade Kolhydrater ca 27 % Naturliga fetter: 35 %
Har ni frågor till kostkontrollen. Tveka inte att fråga oss på info[galet a]kostkontrollen.se Mitt namn är Christofer och det är jag som utformar era individuella kostscheman. Jag är utbildad sjuksköterska, nutrition, biomedicin, har lång erfarenhet inom kost och hälsa. Kostkontrollen svarar gärna på frågor och är behjälplig för rådgivning kring kostschemat. Ps. vi finns även på facebook
Nej. Alla scheman är uträknade efter din metabolism, aktivitet och önskemål ”ex. viktnedgång”. Kostschemat är uträknat för en 6 veckors period. Går du ner 6kg på en 6 veckors period. Då behöver du gå in och göra en ny beställning eftersom kostschemat är uträknat efter din ursprungsvikt.
Blir bjuden på mat så tänk på att försöka undvika förädlade kolhydrater så som pasta och bröd ”onödiga tomma kalorier”, satsa på kolhydrater i oförädlad form som rotfrukter, frukter, råkost, hela korn, grönsaker, baljväxter som bönor. Skall du äta bjudmat så välj gärna de beskrivna alternativen först som kolhydratskälla.
Vi på Kostkontrollen rekommenderar inte tobak eller alkohol. Även om rödvin innehåller antocyaniner, resveratrol, quercentin och måttligt högt ORAC- värde som är nyttigt. Så finns andra alternativ som resveratrolkapslar, concord- druvans juice och te att föredra. Väljer du ändå alkohol så välj rött vin. Måttlig alkohol konsumtion motsvarar 1,5dl rödvin.
Hälsosam viktnedgång motsvarar ca 0,5kg viktnedgång per vecka. I kostskontrollens beräkningar skall du gå ner minst 1kg per vecka om du följer rekommendationerna, observera att det kan finnas avvikande faktorer som kan spela roll. Vi lovar att din viktnedgång varar och att vikten du förlorar är fettreduktion.
All näring är ifrån sitt naturliga ursprung, är mycket näringsrik och du behöver alltså inte ta några kosttillskott upptill. Ett exempel: 100g äggvita koktform innehåller ibland mer aminosyror än många dyra kosttillskott, samt att du får en bra sammansättning i naturliga produkter. http://ndb.nal.usda.gov .
Tryptophan G 0.181 Valine G 0.930
Threonine G 0.602 Arginine G 0.887
Isoleucine G 0.728 Histidine G 0.335
Leucine G 1.177 Alanine G 0.795
Lysine G 0.989 Aspartic acid G 1.438
Methionine G 0.411 Glutamic acid G 1.817
Cystine G 0.294 Glycine G 0.467
Phenylalanine G 0.736 Proline G 0.558
Tyrosine G 0.541 Serine G 1.051
           
Kostsammansättningen i kostkontrollens kostschema är enbart nyttig kost och har lågt glykemiskt index (GI). Sammansättning i kosten ger en minskad glykemisk belastning (GL) vilket även gör att du slipper hungerkänslor och fluktuerande blodsocker. Kosten kan jämföras med ISO dieten med undantag något ökad proteinmängd och minskad kolhydratsmängd vilket gör att energifördelningen avviker från ISO dieten. Följer du kostschemats rekommendationer kommer du öka din insulinkänslighet vilket är gynnsamt om du vill bränna fett. Sammanfattningsvis: kör du exempelvis LCHF (utan E250), GI -kost, GL -kost, 5:2 dieten, Medelhavskost, Paleodieten, Glutenfri diet, Antiinflammatorisk kost kan följa denna diet.

Fler frågor?

Tveka inte kontakta oss.