Wednesday, October 28, 2015

Bränna kalorier med vardagliga aktiviteter

Titta på TV eller klippa gräset? Skillnaden i brända kalorier är häpnadsväckande.
 
Om tanken på att arbeta upp svett på löpbandet på gymmet för att bränna kalorier inte tilltalar dig, kommer du vara glad att veta att du kan bränna massor av kalorier bara genom att göra vardagliga aktiviteter.

 
“Forskning visar att människor som är fysiskt aktiva under dagen kan bränna 300 extra kalorier per dag”, säger Pete McCall, MS, en träningsfysiolog på American Council on Exercise. ”Under 12 dagar kan du gå ner ett extra halvt kilo i vikt”, säger han.
 
Bränna kalorier: “NEAT”-vägen
 
McCall säger att dessa extra 300 kalorier per dag kan komma från vad som kallas icke-motionsaktivitet (eller NEAT) som står för den energi som du förbrukar när du inte sover, äter, eller gör strukturerade fysiska aktiviteter som jogging eller sport.
 
NEAT-aktiviteter innehåller saker som att gå eller cykla, skriva på datorn, arbetar på gården och städa huset. Även rastlöshet anses vara en NEAT-aktivitet som kan hjälpa till att varva upp din kaloribrännande motor.
 
Dessa aktiviteter hjälper dig att bränna kalorier genom att öka din ämnesomsättning. Detta är anledningen till att till exempel jordbruksarbetare tenderar att ha högre ämnesomsättning än människor som lever mer maklig livsstil. I själva verket kan de brända kalorierna genom NEAT skilja sig med så mycket som 2 000 kalorier per dag mellan två personer som har liknande storlek.
 
Enligt Kimberly Lummus, MS, RD, Texas Dietetic Associations mediarepresentant och PR-koordinator för Austin Dietetic Association i Austin, Texas, kan en person som väger 75 kilo under en halvtimme bränna följande antal kalorier:
 
Kratta löv = 147 kalorier
Trädgårds- eller ogräsrensning = 153 kalorier
Flytta (packning och uppackning) = 191 kalorier
Dammsugning = 119 kalorier
Rengöring av hus = 102 kalorier
Att leka med barnen (måttlig aktivitetsnivå) = 136 kalorier
Gräsklippning = 205 kalorier
Promenera = 103 kalorier
Sitta och tittar på TV = 40 kalorier
Cykla till jobbet (på en plan yta) = 220 kalorier
 
Bränna kalorier: Lite mer varje dag
 
Om du försöker att öka antalet kalorier du bränner, gör då en insats för att syssla mer med “spontana fysiska aktiviteter” under hela dagen. Det bästa sättet att göra detta är att minska den tid du spenderar sittande, men samtidigt lägga till kaloribrännande aktiviteter till din dagliga rutin.
 
McCall säger att följande kan öka din nivå av kaloriförbränningen under hela dagen:
 

Gå ner i korridoren för att träffa en kollega snarare än att göra ett telefonsamtal eller skicka ett e-post.

Ta trappan i stället för en hiss eller rulltrappa.

Rengör ditt hus i stället för att använda en städservice.

Ta din hund ut för mer frekventa promenader.

Cykla eller gå till jobbet i stället för att köra.
 
 
Du kan också överväga att bära en stegräknare för att spåra antalet steg du tar hela dagen. När du har en idé om hur många steg du tar i genomsnitt ställer du allt högre mål för dig själv och hittar sätt att ta några extra steg varje dag. Innan du vet ordet av kommer du att hitta dig själv springa uppför trapporna, volontärarbete för att sopa verandan, och hitta skäl att gå till affären. Ju mer du rör dig, desto mer kommer du att vilja flytta!