Thursday, October 1, 2015

Minska sitt energiintag och ändå vara mätt

Hur man kan minska sitt energiintag och ändå vara mätt och belåten

Man går upp i vikt när man får i sig mer energi än man gör av med. Detta innebär att man måste minska sitt energiintag för att kunna gå ner i vikt, det vill säga inta mindre än man gör av med. Trots att det inte låter så kul så finns det mycket man kan göra för att det inte ska vara allt för jobbigt. En grundläggande princip är att tänka på vad man äter.

Kroppen brukar nämligen ha en ganska bra balans för att inte förändra vikten. Ju mer man motionerar, desto hungrigare blir man. Om man äter lite för mycket så blir man aktiv och vill gärna röra på sig. Det är också sällan man går upp i vikt radikalt, det brukar smyga sig på med ett kilo om året eller där omkring.

Denna fina balans som kroppen har, där den reglerar aktivitet och aptit kan man dock förstöra. Resultatet blir då att man äter mer än man behöver. En vanlig orsak är så kallad skräpmat, och framför allt de som innehåller mycket socker. Ett par stora bovar här är läskedrycker och sötsaker. Man får i sig energi, men blir inte mätt. Detta är nog en av anledningarna till att LCHF har blivit så populärt: Man har inte inkluderat “dålig” mat som gör att man äter för mycket, men dieten innehåller ändå ett visst antal kolhydrater.

Det är lättare att gå upp i vikt när man äter mat som bara ger mycket energi men inte mättar. Om man istället satsar på mat som har den rätta balansen här så kommer man att känna sig mätt under viktminskingen. Samma mat kommer också att göra det lättare att behålla den nya vikten.

Om man vill gå ner i vikt ska man alltså välja mat som kött, grönsaker och ris.

Rätt mat gör att man kan reglera sin aptit mer effektivt. Här nedan finns en lista på mat som både ger bra med näring och även gör en mätt. Oavsett vad man vill göra- gå upp och ned, eller behålla sin vikt- är det här mat som bör vara den största delen av ens energiintag.

  • Ägg
  • Fisk
  • Kyckling
  • Grönsaker
  • Potatis och andra rotfrukter
  • Ris och olika sorters matgryn (matvete, korngryn, bulgur och quinoa)
  • Baljväxter (bönor, linser och ärter)
  • Rött kött
  • Keso
  • Kvarg
  • Ost

Det är lättare att känna sig mätt, ocskå medan man går ner i vikt, om man väljer mat från denna listan. De största mängden energi bör inkludera dessa livsmedel. Mjölk kan också vara bra, men fasta kalorier brukar mätta bättre än flytande, speciellt om man talar om kolhydrater. Därför är det bättre att satsa på att äta den energi man behöver istället för att dricka den, speciellt om man vill gå ner i vikt. Vatten och andra kalorifria drycker är därför det bästa dryckesvalet. Men för alla som vill dricka te’ och kaffe så är det skönt att veta att de inte innehåller någon energi alls.